Om du använder din dator för arbete eller studier finns mycket tid att spara genom att använda Windows 7 så effektivt som möjligt. Här är fem tips du kan använda för att öka din effektivitet och produktivitet.
– Använd den inbyggda röststyrningen
Röststyrning är inget nytt påfund, men i Win7 har tekniken utvecklats så att röststyrningen är så pass bra att du faktiskt kan använda den för att bli mer effektiv. För att aktivera röststyrning väljer du ”Taligenkänning” i programmenyn och startar programmet. Därefter kan du ge datorn instruktioner genom att använda rösten.
– Använd den inbyggda post-it-funktionen
Post-it-lappar på datorn fungerar precis som i det verkliga livet. Du skriver upp ett telefonnummer eller en att-göra-lista och fäster den någonstans på skrivbordet. I Win7 är post-it-funktionen (fästisar) dock lite mer avancerad än så. Du kan justera fästisarnas storlek, ändra typsnitt och även gruppera fästisar för att frigöra utrymme på skrivbordet.
– Använd MSConfig för att rensa upp bland startprogrammen
När Windows 7 startas öppnas en mängd program i bakgrunden. Vissa av programmen är nödvändiga för att operativsystemet ska fungera på bästa sätt men många är helt onödiga och gör bara att uppstarten tar längre tid. MSConfig är ett utmärkt litet program för att rensa bort onödiga program. Öppna Start-menyn och skriv in ”konfigurera” i sökfältet. Därefter väljer du fliken som visar startprogrammen och avmarkerar oönskade program.
– Använd jump lists för snabbare åtkomst
Jump lists är en funktion som verkligen kan underlätta arbetet vid datorn. I korthet är en jump list ett sätt att anpassa användningen av dina vanligaste program. En jump list öppnar du genom att högerklicka på ett program i aktivitetsfältet. Många program har förinställda jump lists som visar de senaste dokumenten, smarta genvägar och mycket annat. När du har fått lite kött på benen i användandet av jump lists kan du anpassa programmens jump lists så att de passar just dig.
– Använd bibliotek för bra överblick
Biblioteksfunktionen i Win7 är ett smart sätt att skapa en överblick av alla filer och mappar som handlar om samma tema, oavsett var på hårddisken filerna och mapparna ligger. För att skapa ett bibliotek öppnar du utforskaren, väljer ”bibliotek” i vänsterspalten och klickar på ”nytt bibliotek” i menyfältet. Därefter är det bara att fylla biblioteket med mappar.